Checklist Verpleging  – Voeding

Voeding

Gezond eten, voldoende slaap, lichaamsbeweging en momentjes voor jezelf helpen je om goed voor je kind en je gezin te zorgen.
Vooropgesteld, hieronder volgt geen keurslijf of heilig moeten of laten. Ieder mens is anders, leeft anders. Wat we wel beogen is een stukje je bewustwording aan te reiken. Bewustwording dat langdurig ziekenhuis eten (lees vaak fastfood) niet gezond is en je niet de energie en weerstand biedt die je nodigt hebt voor het lopen van de “marathon”.

De behoeften van je lichaam
Het hebben van een ziek kind maakt dat je lichaam veel adrenaline aanmaakt, je bent in een opperste staat van alertheid. Je lichaam heeft dus extra energie nodig. Probeer regelmatig en gezond te eten. Vaak willen mensen in je omgeving wel helpen maar weten niet hoe. Vraag hen boodschappen te doen of nog beter, bij toerbeurt voor je te koken.

Het natuurlijke mechanisme in je lichaam zorgt ervoor dat je onder stress minder eet. Dat is niet bij iedereen zo. Tijdens stressvolle periodes grijpen sommige mensen juist vaak naar makkelijk eten zoals snacks en snoep. Terwijl deze voedingsmiddelen je juist een lusteloos gevoel kunnen geven en ervoor zorgen dat je minder goed om kunt gaan met stress.

De voeding die je het beste zou kunnen eten bij stress is een vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke voeding met veel groente en fruit.
Deze voeding kalmeert zonder energie te verminderen en geeft je de voedingsstoffen die je nodig hebt om het immuunsysteem te versterken.

We zetten de voedingsmiddelen op een rijtje die je het beste kunt nemen in stressvolle situaties en voedingsmiddelen die je beter niet kunt nemen.

Wel eten
Vezelrijke, koolhydraatrijke voedingsmiddelen
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat koolhydraten ervoor zorgen dat de hersenen meer serotonine aanmaken, dit hormoon zorgt ervoor dat mensen ontspannen. Voorbeelden van gezonde voeding tegen stress zijn onder meer aardappelen, peulvruchten en rijst. 

  • Groente en fruit
    Stress kan ervoor zorgen dat je lichaam minder energie heeft om tegen ziektes te vechten. Door meer groente en fruit te eten, waar veel antioxidanten in zitten, kun je je immuunsysteem stimuleren. Wortelen bijvoorbeeld, zijn een uitstekende bron van het antioxidant bètacaroteen. En citrusvruchten bevatten veel vitamine C, een ander stress bestrijdend antioxidant.

Vermijden
Vetrijke voedingsmiddelen zoals gehakt en kaasgerechten en veel gebakken gerechten kunnen ervoor zorgen dat je je moe en lusteloos voelt. Deze kun je dus beter laten staan als je gestresst bent.

  • Cafeïne
    Veel mensen grijpen, als ze slecht geslapen hebben door stress, naar producten als energiedrank, koffie en cola. De cafeïne die in deze producten zit, blijft langer in het lichaam zitten dan de meeste mensen denken. Minder cafeïne gebruiken kan juist helpen zowel slaapproblemen als nervositeit te verminderen.
  • Suiker
    Dit is een koolhydraat en zou ons daarom juist moeten kalmeren. Het probleem met suiker is alleen dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt en weer daalt. Dit geeft je kort extra energie, maar dit is erg snel weer voorbij. Het beste kan je daarom vezelrijke koolhydraten nemen, zoals aardappelen, volkorenpasta, bonen en linzen.

Kortom: Wanneer je in een stressvolle situatie zit, probeer dan gewoon gezond te eten en geen gebruik te maken van ‘zogenaamd’ stimulerende producten. Deze producten kunnen juist alleen maar een tegengestelde reactie geven en dat is het laatste wat je op dat moment kunt gebruiken.

Zorg dat je voldoende eet. Als je honger hebt kun je je minder goed concentreren. Eet drie maaltijden per dag en drie gezonde tussendoortjes zoals fruit, rauwkost, een gekookt eitje, een krentenbol of een boterham. Probeer ook echt te gaan zitten voor je maaltijden en hier gelijk een moment van ontspanning van te maken.

Bewegen
Het klinkt saai en je zal het veel meer hebben gelezen maar bewegen na een drukke dag is een geweldig middel om je hoofd leeg te maken. Heb je geen tijd om te bewegen dan zou je bijvoorbeeld een stuk kunnen gaan lopen als je naar huis gaat. Ga je met de bus? Stap dan een halte eerder uit en loop het laatste stukje naar huis toe.

Het overzicht:

  • Verblijven in een ziekenhuis en zelf gezond regelmatig eten zijn een lastige combinatie.
  • We hebben al genoemd dat je lichaam heeft bij stress extra gezonde bouwstoffen nodig;
  • Minder met koffie, cola en energiedrankjes;
  • Leg voor jezelf een voorraad (houdbaar) eten en drinken aan, zodat je er altijd toegang hebt;
  • Denk aan mueslirepen of nootjes, pakjes appelsap, chocolade en wat dagelijks fruit;
  • Multivitamine (zonder aspartaam) is sowieso een goed idee;
  • Drink genoeg water of thee.